Druk op enter om te zoeken

Direct inzicht in de kosten met VerzuimNavigator

Direct inzicht in de kosten met VerzuimNavigator

Body
Body

Snel en duidelijk

Als procesregisseur van ArboNed coördineert Chantal Effting de verzuimbegeleiding en het re-integratieproces. In de route naar duurzaam herstel is zij de schakel tussen werknemer, werkgever en de specialisten. Ook is ze het aanspreekpunt als het gaat om beschikbare vergoedingen vanuit de verzuimverzekeraar.

 

 

Op welk moment ga jij aan de slag met VerzuimNavigator?

Chantal: “Als er in een verzuimtraject wordt besloten dat een interventie nodig is om een werknemer weer in te kunnen zetten, dan benadert de werkgever mij. In de meeste gevallen komt het advies voor een interventie van de bedrijfsarts. Op die manier hoopt hij het verzuim te verkorten of de duurzaamheid te verbeteren. 

Op dat moment hebben wij al geruime tijd contact met de werknemer. Wij kunnen dan aardig inschatten wat hij of zij nodig heeft en op basis daarvan kies ik een passende interventie. Om het de werkgever makkelijk te maken, stuur ik hem de link van het geselecteerde programma.”

 

 

Hoe gaat het daarna verder?

“De werkgever hoeft alleen maar op die link te klikken en de gegevens in te vullen. Overigens is mijn advies vrijblijvend. Als hij met een andere aanbieder in zee wil gaan omdat hij daar goede ervaringen mee heeft of omdat die om de hoek zit, dan mag dat natuurlijk ook. Feit is wel dat hij iets moet doen met het advies van de bedrijfsarts. De werkgever is immers medeverantwoordelijk voor de re-integratie van zijn werknemer.”

 

 

Wat is het voordeel van VerzuimNavigator voor werkgevers?

“Voorheen begon een traject met een offerte van de provider van de dienst. Als de werkgever daarmee akkoord was, dan moest die daarna langs de verzuimverzekeraar voor mogelijke medefinanciering. Al bij al wist de werkgever zo pas na verloop van tijd wat hij kwijt zou zijn aan een traject. Als hij een dienst koopt via VerzuimNavigator dan heeft hij direct inzicht in de kosten. Ik verwacht dat een traject nu ook sneller van start kan doordat die offerte-fase komt te vervallen. Bovendien zijn er met de providers afspraken gemaakt over hoe snel zij een aanvraag moeten oppakken.”

 

 

Hoe reageren werkgevers?

“We werken nog maar kort met VerzuimNavigator, dus daar kan ik nog niet zoveel over zeggen. Ik heb wel al een interventie aangedragen voor een re-integratie tweede spoor, dus buiten de organisatie. Ik heb gezien dat dat traject inderdaad snel is opgestart.”

 

 

Afbeelding
ArboNed