Wacht niet bij een arbeidsconflict
Wacht niet bij een arbeidsconflict
Conflicten op de werkvloer kunt u niet voorkomen. Waar mensen werken ontstaan conflicten. U kunt wel een en ander doen om te voorkomen dat het conflict tot verzuim leidt. Onderstaande tips kunnen u helpen tot een oplossing te komen.
Zekerheid: ziekte uitsluiten
U kent uw medewerker natuurlijk. Waarschijnlijk weet u al wat er speelt. Misschien weet u dat de oorzaak van de ziekmelding een conflict is. Doe daar vooral geen uitspraak over. Alleen een bedrijfsarts is bevoegd om met zekerheid te zeggen of uw medewerker echt ziek is of niet. Om er zeker van te zijn dat het verzuim wordt veroorzaakt door ziekte, schakelt u de bedrijfsarts in.
Geen ziekte dan in gesprek
Als de bedrijfsarts aangeeft dat er bij uw medewerker geen sprake is van ziekte, is het advies – logischerwijs – om met de medewerker in gesprek te gaan. Komt u er samen niet uit? Schakel dan een mediator (of coach) in. Deze is neutraal en bewaakt het proces om tot een goede oplossing te komen. Valt u onder de cao MvT, dan kunt u (zowel werkgevers als werknemers) gratis gebruik maken van de OOMT-coaches. Voor de cao Carrosseriebedrijf zijn er gratis coaches beschikbaar via de OOC.
Wel ziekte dan bedrijfsarts volgen
Als de bedrijfsarts aangeeft dat er wel sprake is van ziekte naast het arbeidsconflict, dan geeft hij advies voor het medisch herstel. Het advies van de bedrijfsarts moet gericht zijn op het oplossen van het arbeidsconflict en het voorkomen van ziekte.
Soms adviseert de bedrijfsarts een interventieperiode, een soort time-out. Uw medewerker hoeft dan niet te werken en behoudt zijn salaris. Het is dan wel de bedoeling dat de partijen na 1 of 2 weken in gesprek gaan over een oplossing van het arbeidsconflict.