Re-integratie 1e spoor ( intake, begeleiding en verlenging)
Re-integratie 1e spoor ( intake, begeleiding en verlenging)
Uw medewerker is uitgevallen voor zijn of haar werkzaamheden. De verwachting is dat er sprake zal gaan zijn van voldoende herstel, waardoor uw medewerker weer inzetbaar wordt voor uw organisatie. Dan is de inzet van begeleiding in het 1ste spoor een zinvolle interventie.
Langdurig verzuim is immers kostbaar en goed gekwalificeerd personeel wordt steeds schaarser. Behoud van uw medewerkers is hiermee steeds belangrijker geworden. Hoe eerder actieve begeleiding en advies wordt ingezet, hoe groter de kans van slagen. Passus Advies gaat voor u en uw medewerker op zoek naar duurzame oplossingen voor terugkeer in het eigen werk dan wel in een andere passende functie binnen uw organisatie.
Doel 1e spoor re-integratie
1) een goede en duurzame oplossing voor medewerker en werkgever en daarmee
beperking van verzuimduur en -kosten;
2) behoud van de medewerker voor de organisatie.
De inhoud
Intakefase:
Vraagstelling en casuïstiek wordt besproken met de werkgever. Er volgt een intake met de medewerker. De bevindingen zullen opgenomen worden in een intakeverslag. De intake is de start van een re-integratie 1e spoortraject. Aan de hand van de kennismaking met de werkgever en de intake met de medewerker wordt een basis gelegd voor de begeleiding(coaching). Passus Advies zal in nauw overleg met de medewerker, werkgever en de arbodienst het traject vorm gaan geven. Er wordt met name gelet op de belasting van de functies versus de belastbaarheid van de medewerker, zodat er toegewerkt wordt naar werkhervatting.
Aantal Sessies: 1
Tijdsduur: 120 minuten Doorlooptijd: 2 weken
Begeleiding/Coaching:
Na de intake zal de adviseur op maat de begeleiding vormgeven. Afhankelijk van de vraag en behoefte wordt de inzet van coachsessies bepaald. Het intakeverslag beschrijft de huidige situatie en wat nodig is om (aangepaste) werkhervatting te bereiken. De adviseur van Passus Advies voorziet medewerker en werkgever van professioneel advies over gewenste stappen en doorlooptijd.
Het traject bevat de volgende elementen;
1. individuele afspraken zo veel mogelijk op de werkplek;
2. oprechte persoonlijke aandacht voor situatie van medewerker;
3. aanmelding voor het online cliëntendossier van Passus Advies bij de start van het traject;
4. uitvoeren van testen en opdrachten die o.a. gericht zijn op het verkrijgen van persoonlijk inzichten in het gedrag en competenties indien de Adviseur dit noodzakelijk acht;
5. trajectbegeleiding op maat;
6. spiegelen en coachen van medewerker op gedrag en vaardigheden in persoonlijke gesprekken;
7. driegesprekken medewerker, HR en leidinggevende.
Het succes van een 1e spoor re-integratie traject is voor Passus Advies onlosmakelijk verbonden aan een belangrijk rol voor de intern betroken medewerkers. Bijvoorbeeld casemanager, HR en leidinggevende. Om die reden komen de volgende elementen gedurende het traject aan de orde.
• begeleiding en advisering betrokken interne medewerkers;
• advies ten aanzien van opbouw in uren, taken, werkzaamheden en verantwoordelijkheden;
• driegesprek medewerker, leidinggevende en adviseur inclusief voorbereiding;
• overleg met de arbodienst;
• tijdige signalering van stagnatie in het terugkeerproces en hierop anticiperen.
.
Aan het einde van de inzet 1e spoor volgt een rapportage met hierin opgenomen de activiteiten en de behaalde resultaten en advies voor eventueel vervolg.
Mocht toch blijken dat interne re-integratie geen duurzame oplossing biedt, dan wordt externe re-integratie geadviseerd. De ervaring leert dat indien de activiteiten in het eerste spoor zorgvuldig en professioneel zijn opgepakt, de activiteiten in het tweede spoor soepeler zullen verlopen. Niet alleen het UWV zal uw inspanningen als positief beoordelen. Uw relatie met uw medewerker zal prettiger blijven verlopen, waardoor er zo min mogelijk negatieve energie in de re-integratie-activiteiten gaat zitten en u zich beiden kan (blijven) richten op de toekomst.
Ook is er een verlenging mogelijk. Een aantal sessies op maat met een doorlooptijd van 3 maanden
Voor wie
Passus Advies biedt de begeleiding aan voor medewerkers die uitgevallen zijn door ziekte en ondersteuning nodig hebben om terug te keren in eigen of aangepast werk bij eigen werkgever.
Locatie
Passus Advies heeft landelijke dekking. De begeleiding van de medewerker vindt bij voorkeur plaats bij de werkgever of op het huisadres. Mocht dit niet mogelijk zijn wordt er gebruik gemaakt van externe locaties in de regio waar de medewerker woont.
De professional
Loopbaanadviseurs leveren de diensten.
Passus Advies heeft 45 loopbaanadviseurs tot haar beschikking.
Terugkoppeling werkgever
Passus Advies streeft sparringpartner te zijn voor de werkgever en arbodienst. Aan het einde van het traject volgt er een rapportage die medewerker, werkgever en Arbodienst ontvangen (Mits medewerker goedkeuring geeft). Gedurende de begeleiding is er tussentijds contact over de voortgang van de begeleiding met de werkgever. Bijstellingen in belastbaarheid worden besproken met de arbodienst.