Druk op enter om te zoeken

4 goede momenten voor een gesprek over geld 

4 goede momenten voor een gesprek over geld 

Body
Body

Werknemers bespreken hun financiële zorgen niet graag met hun leidinggevende. Ze schamen zich ervoor en zijn soms zelfs bang dat het een reden kan zijn voor ontslag. Ze vrezen dat hun leidinggevende denkt dat iemand die zijn persoonlijke administratie niet op orde heeft, er op het werk ook een potje van maakt. Werknemers praten zelfs liever over relatie- en gezondheidsproblemen dan dat ze een inkijk geven in hun geldzorgen. 

Natuurlijk moet een werknemer uiteindelijk zelf aan de slag met zijn geldproblemen, maar u kunt hem daar wel bij helpen. Bijvoorbeeld door hem te verwijzen naar instanties die ervaring hebben met schuldhulpverlening of door een budgetcoach aan te bieden. Om erachter te komen wat hij nodig heeft, zult u eerst het gesprek moeten aangaan. En daar zit nu net het pijnpunt. Want hoe gaat u een gesprek aan over een onderwerp waar uw werknemer liever over zwijgt? 4 momenten om het ijs te breken.

 

Op specifieke momenten

Bij het aangaan van het contract of tijdens een functioneringsgesprek kunt u in het algemeen aangeven dat u beschikbaar bent voor een gesprek over geldzorgen. U kunt hierbij vertellen dat de gesprekken vertrouwelijk zijn en dat u zult helpen bij het zoeken naar een oplossing. Zeg hier dan meteen bij dat u daarvoor professionele hulp zult inschakelen. Bij zogenaamde levensgebeurtenissen zoals een echtscheiding, overlijden of de geboorte van een kind, kan het ook geen kwaad om uw medewerker te vragen of hij ondersteuning nodig heeft op financieel gebied vanwege de veranderde omstandigheden.

 

Op verzoek van uw werknemer

Als u bij de start van het dienstverband duidelijk heeft kunnen maken dat u beschikbaar bent voor een gesprek over geld, dan durft uw medewerker eerder op u af te stappen. Laat uw werknemers weten wat zij kunnen verwachten van u of van de daartoe aangestelde vertrouwenspersoon. Dit kunt u bijvoorbeeld doen via het personeelsblad of via intranet. Ga niet zelf aan de slag met mogelijke schuldeisers, maar verwijs uw medewerker naar een deskundige organisatie, zoals Geldfit.nl of de landelijke telefoonlijn 0800-8115.nl

 

Bij signalen

Ziet u signalen van geldzorgen, spreek uw medewerker daar dan discreet op aan. Dat is niet altijd makkelijk. Houd er rekening mee dat uw werknemer ontkent dat hij moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen. U kunt bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat je moeite hebt je te concentreren, mag ik je daar iets over vragen?” Of gebruik een actuele aanleiding: “De energiekosten zijn enorm gestegen. Wat betekent dat voor jou?” 

 

Als check

Heeft uw werknemer u in vertrouwen genomen, kom daar dan ook op terug. Informeer of hij goed geholpen is door de instantie waarnaar u heeft verwezen. Vraag ook op welke manier hij geholpen is en wat u mogelijk zou kunnen verbeteren. Met deze kennis kunt u uw medewerkers in de toekomst beter helpen en draagt u bij aan hun duurzame inzetbaarheid.

 

NIBUD heeft een gesprekshandleiding gemaakt voor werkgevers. Hierin vindt u meer tips over hoe u een gesprek aangaat over geld. U kunt hem hieronder downloaden.