Re-integratie tweede spoor: wat betekent het voor werkgever en werknemer?
Re-integratie tweede spoor: wat betekent het voor werkgever en werknemer?
Je medewerker is al een tijdje ziek. Jullie hebben van alles geprobeerd om hem of haar weer aan het werk te krijgen. Maar soms lukt dat gewoon niet meer. Wat dan? Dan komt het zogeheten tweede spoor in beeld. In dit artikel lees je wat dat precies is en wat het betekent voor jou als werkgever én voor je werknemer.
Als iemand ziek is, probeer je diegene eerst weer te laten werken in de eigen functie of ergens anders binnen je bedrijf. Dat heet re-integratie eerste spoor. Maar lukt dat niet? Dan moet je kijken naar werk bij een andere werkgever. Dat noemen we tweede spoor re-integratie. Meestal begint dit tussen het eerste en tweede ziektejaar, op advies van de bedrijfsarts of een arbeidsdeskundige.
Wat moet jij als werkgever doen?
Jij blijft verantwoordelijk voor het re-integratieproces, ook als je medewerker straks misschien ergens anders gaat werken. Je moet dus actief meewerken aan het tweede spoor. Denk aan:
- Een re-integratiebureau inschakelen
- Samen een plan van aanpak maken
- Begeleiding regelen, zoals coaching of een cursus
- Regelmatig kijken of het goed gaat
Doe je dit niet goed? Dan kan het UWV je na twee jaar ziekte een loonsanctie geven. Dat betekent dat je het loon van je medewerker nóg langer moet doorbetalen.
Wat betekent het voor je medewerker?
Voor de werknemer is het tweede spoor vaak spannend en emotioneel beladen. Niet meer terug kunnen naar je oude werk, dat is lastig. Tegelijk is het belangrijk dat je medewerker meewerkt aan het proces. Bijvoorbeeld door:
- Te solliciteren
- Mee te doen aan trainingen of gesprekken
- Open te staan voor ander werk
Zolang het tweede ziektejaar nog loopt, krijgt de medewerker meestal gewoon doorbetaald. Maar er wordt dus ook iets van hem of haar verwacht.
Belangrijk: blijf in gesprek
Tweede spoor werkt alleen als jullie goed samenwerken. Dat betekent: praten, luisteren en afstemmen. Wat heeft je medewerker nodig? Waar liggen kansen? En waar zitten de knelpunten? Een externe coach of specialist kan hierbij helpen.
Samen verder
Tweede spoor klinkt misschien ingewikkeld, maar het draait om één simpele vraag: hoe help je iemand aan passend werk, als dat binnen je bedrijf niet meer lukt? Als werkgever ben je verplicht om hierin actie te ondernemen. En je medewerker moet meewerken. Doe je dat samen goed? Dan vergroot je de kans op een nieuwe, waardevolle werkplek. Voor je medewerker én voor de toekomst.