Ziekteverzuim in het najaar: herken de signalen
Ziekteverzuim in het najaar: herken de signalen
Na een zonnige en ontspannen zomer is de start van het najaar voor veel medewerkers even schakelen. De dagen worden korter, het is drukker op werk en griep en verkoudheid beginnen weer te heersen. Veel organisaties zien een toename van verzuim in deze periode. Maar met de juiste aandacht kun je ziekteverzuim in het najaar voorkomen. In dit artikel lees je waar je op moet letten én wat je kunt doen.
Het najaar brengt van alles met zich mee. Blaadjes in alle kleuren, series kijken met een dekentje op de bank en heerlijke stoofschotels. Maar ook: regenachtige dagen, minder daglicht en een hogere werkdruk door deadlines en eindejaarsprojecten. En seizoensgebonden klachten, zoals griep, verkoudheid en vermoeidheid, en psychische klachten, zoals somberheid of minder energie. Dat kan leiden tot kort- of langdurig verzuim.
Herken de signalen
Om ziekteverzuim in het najaar te herkennen, is het belangrijk om goed te letten op signalen. Zie je deze signalen op tijd, dan kun je vaak voorkomen dat een medewerker lang ziek blijft.
- Meer lichamelijke klachten
Let op signalen als vermoeidheid, hoofdpijn of andere lichamelijke klachten. Ook hoesten en niezen kan wijzen op ziekte. Heeft iemand hier vaak last van, dan kan dat wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem.
- Veranderingen in gedrag
Is iemand stiller dan normaal? Zoals de altijd opgewekte medewerker die zich steeds vaker terugtrekt? Of is iemand juist snel geïrriteerd? Zoals de manager die eerder altijd alles goed vond? Veranderingen in gedrag zijn vaak de eerste tekenen dat het niet goed gaat.
- Toename in fouten of verminderde prestaties
Mensen die vermoeid of overbelast zijn maken vaker fouten en leveren minder kwaliteit. Niet expres, maar omdat hun energie opraakt. Vaak gaat productiviteit ook achteruit: iemand die normaal gesproken heel efficiënt en snel werkt kan ineens veel meer tijd kwijt zijn aan bepaalde taken. Bijvoorbeeld omdat hij of zij zich niet goed kan concentreren.
- Vaker ziekmelden
Is iemand vaak ziek? Bijvoorbeeld na drukke periodes? Dan kan dat een teken zijn van overbelasting of onderliggende problemen.
Zo help jij jouw medewerkers
Neem signalen altijd serieus. Weet jij wat er speelt bij jouw medewerkers, dan kun je onderliggende problemen achterhalen én passende oplossingen vinden. Er zijn verschillende manieren om je medewerkers te helpen.
- Plan een nazomergesprek en maak verzuim bespreekbaar
Gebruik september of oktober om bij te praten met medewerkers. Hoe was hun zomer? Hoe gaat het met iedereen? En wat zijn de verwachtingen voor de rest van het jaar? Blijf jij goed op de hoogte van hoe het met je medewerkers gaat, dan weet je ook of je uitval kunt verwachten. Ziek zijn is geen taboe. Mensen moeten dus ook zeker niet bang zijn of het vervelend vinden om ziek zijn met je te bespreken. Laat altijd zien dat je geeft om het welzijn van je medewerkers. Toon medeleven en betrokkenheid. En laat ook weten dat jouw deur altijd openstaat voor vervolggesprekken.
- Stimuleer gezonde routines
Medewerkers die lekker bewegen, genoeg rust nemen en gezond eten, blijven over het algemeen fit. Help medewerkers daarin. Stimuleer lunchwandelingen, zorg voor een duidelijke dagindeling met genoeg pauze en maak gezonde snacks beschikbaar, zoals fruit in de kantine. Ook een veilige werkomgeving is belangrijk. En een fijne werkplek met voldoende licht en lucht.
- Houd overbelasting in de gaten
Het najaar gaat vaak samen met drukte. Praat daarom over de werkdruk. Wat past nog wel in de planning, en wat niet? En moet alles tegelijk? Help medewerkers prioriteiten stellen en geef ruimte waar dat nodig is en kan. En zorg dat medewerkers een goede werkprivébalans vinden. Want genoeg rust thuis zorgt voor frisse energie op het werk.
- Bied praktische ondersteuning
Samen werk je aan de beste oplossingen. Nodig jouw medewerkers uit voor een open gesprek als je iets opmerkt en bied praktische ondersteuning bij problemen. Zoals hulp bij het vinden van mogelijke oplossingen. Denk aan het aanpassen van taken, een ander werkrooster, meer thuiswerken of coaching.
Maatwerk
Het najaar hoeft geen verzuimpiek te worden. Door op tijd in gesprek te gaan, signalen serieus te nemen en praktische ondersteuning te bieden houd jij je medewerkers vitaal. Oók in het najaar.